Debitering el och vatten

Individuell debitering av el

Inom Brf RoslagsKulle gäller s.k. IMD-El. Det innebär att elen hanteras gemensamt av föreningen men debiteras individuellt per lägenhet. Företaget Infometric ansvarar för avläsning och debiteringsunderlag till HSB Ekonomi som handhar lägenheternas månadsfakturor. Infometric har en portal där elförbrukningen redovisas dagligen.

El mäts i en mätare per lägenhet. Mätarna sitter bakom lås i cykelrummen i varje trappuppgång. Mätvärdena samlas upp kontinuerligt av  Infometrics och värdena överförs till HSB för debitering på månadsavierna. 

Varje lägenhetsinnehavare kan, efter registrering, själv läsa av sin elförbrukning i Infometrics portal Panorama Home. Den finns också som app.

De som har laddplats i garaget kommer att kunna se elförbrukningen även för den i portalen.

Individuell debitering av lägenhetens varm- och kallvatten

I varje lägenhets badrum finns inkommande varm- och kallvatten med avstängningskran och mätare bakom en plåtlucka. Mätaren visar absolutvärden sedan installationen och kan avläsas manuellt av lägenhetsinnehavaren. Mätvärdena sänds trådlöst till en mottagare i trapphuset. Företaget Brunata samlar automatiskt över nätet in dessa värden och ansvarar för debiteringsunderlag till HSB Ekonomi som handhar lägenheternas månadsfakturor.  

Om sändning/mottagning för en lägenhet upphört att fungera och inte är utbytt, tillämpar Brunata då en preliminär debitering baserat på historiska data.  Vid en senare manuell avläsning erhålls rätt mätarstatus från lägenheten varvid Brunata uppdaterar och justerar debiteringen på kommande faktura.  Vid den manuella avläsningen skickar Brunata ut en tekniker som trådlöst kan läsa av lägenhetens mätvärde. Brunata gör detta kvartalsvis.

2025 planerar föreningen att göra en upphandling av nytt mät- och debiteringssystem inklusive leverantör då nuvarande system blivit tio år gammalt och skall bytas ut.

I samband med lägenhetsförsäljning ansvarar säljare och köpare för avläsning av vattenförbrukningen vid tillträdesdatum och kommer överens om avläsningen och hur betalning regleras.

Debitering av vatten och el på hyresavierna

För närvarande gör Brunata den kompletterande manuella avläsningen kvartalsvis. HSB sänder ut hyresavier kvartalsvis för de kommande tre månaderna. Därvid kan ett större tidsglapp uppstå mellan Brunatas avläsning och korrekt debitering på hyresavierna. I samband med lägenhetsförsäljning måste säljare och köpare vara medvetna om detta och komma överens om hur det skall regleras mellan parterna. 

Föreningen undersöker för närvarande hur en snabbare och bättre koppling kan ske mellan Brunatas avläsning och hyresavierna från HSB.

Mitt i Täby