I Brf Roslags Kulle vi valt ett portsystem där de boende kan öppna porten med sina telefoner. Vi har med andra ord inte portkod till våra portar då vi tidigare haft stökigt med obehöriga i fastigheten.
Hur öppnar jag porten?
Du kan öppna porten på tre sätt:
- Med din lägenhetsnyckel. Den går till alla 6 trapphus i föreningen, både från gatan och gården.
- Med din passagebricka, 4 st per hushåll – enbart ditt eget trapphus, från gatan och gården.
- Via din telefon. Besökare söker fram namnet via portsystemet på gatusidan och ringer upp den boende. Du öppnar porten genom att svara i telefonen och sedan trycka 5 eller *.
Öppning kvälls- och nattetid
För att undvika tjuvringningar nattetid går det endast att söka fram telefonnummer i porten fram till kl 22. Efter det får den besökande knappa in telefonnumret manuellt i portsystemet till den som ska besökas.
Hur registrerar jag mitt nummer i porten?
Kontakta HSB på 010-442 11 00 eller via e-post: service.stockholm@hsb.se med följande information:
1. Att det gäller brf Roslags Kulle
2. Ditt namn
3. Ditt telefonnummer (mobil eller fast telefon)
4. Både ditt 3- samt 4-siffriga lägenhetsnummer
Det går självklart att registrera flera telefonnummer per lägenheten, så att varje boende kan öppna med sin mobil.
Om jag inte vill att mitt telefonnummer ska synas i porten?
Det är möjligt att registrera telefonnummer i porten utan att det ligger sökbart eller synligt i portsystemet. Du kan öppna precis som vanligt genom att ditt telefonnummer knappas in manuellt i porten. Om du inte vill att ditt telefonnummer ska synas, meddela detta till HSB på 010-442 11 00 eller e-post HSB Stockholm Kund- och Medlemsservice enligt informationen ovan.